Opstellen examenvisie
De visie op examinering sluit aan bij de visie op de kwaliteit van het onderwijs. De examenvisie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes.
Een voorbeeld van een organisatorisch keuze is: ‘we examineren alles zelf’ of ‘we besteden de examinering zoveel mogelijk uit’. Een voorbeeld van een procesmatige keuze is: ‘we betrekken het beroepenveld bij alle processen van de examinering’. De examenvisie van een sector of opleiding binnen een mbo-school is een afgeleide van de examenvisie van de gehele school.
Mogelijke substappen bij het opstellen van een examenvisie:
- Verzamel eerder opgestelde visiedocumenten over onderwijs en/of examinering.
- Neem het jaarverslag van de examencommissie van vorig jaar door en bepaal welke aanbevelingen waardevol zijn om op te nemen.
- Bepaal welke in- en externe partijen een bijdrage leveren aan het opstellen dan wel herformuleren of aanscherpen van de examenvisie.
- Beleg een of meerdere (al dan niet begeleide) sessies met de betrokkenen om tot een kernachtige examenvisie te komen, die past bij de cultuur en mogelijkheden van de organisatie. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Visievorming examinering.
- Leg de visie vast in een document (of op andere wijze) en bepaal hoe de visie wordt gedeeld met de rest van de organisatie.