In dit procesgebied wordt bepaald wat de speelruimte is waarbinnen het examineringsproces wordt ingericht: de kaders. In de kaders bepaalt de school vanuit welke visie wordt gewerkt, waarom dat gebeurt, welke regels daarbij worden gehanteerd en wat de consequenties op hoofdlijnen zijn voor de medewerkers en de studenten.
De school toetst de eigen kaders aan eisen die de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) stelt en aan de waardering die de Onderwijsinspectie daaraan geeft (Waarderingskader). Bij de uitvoering en verder invulling van de kaders houdt de school rekening met het moeten voldoen aan het kwalificatiedossier. Vanuit de kaders worden vervolgens het examenreglement van een school en het handboek examinering verder ingevuld.
De vastgestelde versies van deze documenten zijn bepalend voor het opstellen van een examenvisie en een examenplan per (uitstroom)kwalificatie. Het examenplan wordt pas opgesteld, nadat binnen de mbo-school besloten is met de opleiding te starten. De school gebruikt het examenplan in de overige processen als leidraad waarbinnen de examinering plaatsvindt.
Je vindt alle documenten in de verschillende processtappen (de witte vakjes). Daarnaast zijn alle documenten uit het gehele procesgebied (het gekleurde vlak) hier verzameld in een totaaloverzicht.