Inkopen examens
De mbo-school heeft besloten om (een deel van) de examens en/of examendiensten (afname en beoordeling) in te kopen bij een andere exameninstelling of een examenleverancier. Daarbij komt het steeds vaker voor dat het om digitale exameninstrumenten gaat. De inzet van digitale exameninstrumenten is niet iets van het onderwijsteam alleen. Naast de inhoudelijke en toetstechnische kwaliteitseisen, moet er ook rekening worden gehouden met beveiligings- en privacyaspecten (verwerkersovereenkomsten) en informatiemanagement (SLA / functioneel beheer van applicaties). Betrek daarom ook bijvoorbeeld informatiemanagers bij de inkoop van digitale exameninstrumenten.
Mogelijke substappen bij het inkopen van examens:
- Verstrek de opdracht aan de leverancier of exameninstelling die de constructie van examenproducten voor zijn rekening neemt. Het examenplan en/of examenvisie is hierbij het uitgangspunt.
- Check de offerte/het contract op inkoopvoorwaarden én op onderwijsinhoudelijke onderdelen. Gebruik hierbij eventueel de handreiking aangaan overeenkomst examenleverancier. Let op: bij inkoop berust de verantwoordelijkheid voor het gebruik van exameninstrumenten en/of examendiensten bij de examencommissie. De inkoper is dus aanspreekbaar op de kwaliteit. Ook in het geval van samenwerking door mbo-scholen rond examinering, blijft de mbo-school verantwoordelijk voor de kwaliteit van de eigen examinering. De Inspectie van het Onderwijs voert het toezicht uit bij de mbo-school die inkoopt of de samenwerking aangaat.
- Teken het contract en benoem een contactpersoon die de contacten onderhoudt, examens ontvangt en deze indient voor vaststelling door de examencommissie.
- Evalueer het inkoopproces, de kwaliteit van de contracten, de samenwerking met de leverancier, et cetera. Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. Verzamel en registreer deze bevindingen.