De derde fase van de pdca-cyclus
Tijdens deze fase van de pdca-cyclus verzamelt de examencommissie gegevens over de kwaliteit van de:
eigen examenstandaarden en kaders
examenprocessen
exameninstrumenten
examenfunctionarissen
Bij de check is de hoofdvraag: voldoet de kwaliteit van de examinering aan de in- en externe kwaliteitseisen en -doelen? Evaluatie kan plaatsvinden na afloop van één van de examineringsfasen (procesgebieden) of aan het einde van de gehele examencyclus.
Mogelijke substappen Check:
Verzamel gegevens over in- en externe kwaliteitseisen en -doelen. Denk hierbij aan een jaarplan waarin de kwaliteitsdoelen en verbeterpunten zijn aangegeven op basis van bijvoorbeeld het waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs.
Verzamel de evaluatiegegevens vanuit de examenprocessen.
Bepaal op welke onderdelen/aspecten er nog aanvullende evaluatie-activiteiten nodig zijn om antwoord te geven op de hoofdvraag: voldoet de kwaliteit van de examinering aan de in- en externe kwaliteitseisen en -doelen?
Bepaal welke methode en welke instrumenten passen bij datgene wat wordt gecheckt / geevalueerd.
Voer de check uit. Maak eventueel gebruik van de servicedocumenten bij dit procesgebied.
Analyseer de gegevens die verkregen zijn met de ‘lopende’ en de aanvullende evaluatie-activiteiten. Beantwoord de vraag ‘voldoet de kwaliteit van de examinering aan de in- en externe kwaliteitseisen en -doelen?’ en beargumenteer dit.